Observator

S.C. Globol iese din anonimat prin şomaj şi muncă la negru

Unul din aceşti patroni este Ioan Virgil Muntoiu. El este managerul firmei Globol Ro, firmă înfiinţată în 1993. Aceasta se...

Unul din aceşti patroni este Ioan Virgil Muntoiu. El este managerul firmei Globol Ro, firmă înfiinţată în 1993. Aceasta se ocupă de comercializarea unor game largi de produse odorizante, îngrăşăminte şi pământ pentru flori sau insecticide. Pe o perioada de câţiva ani s-a mers în parteneriat cu un mare om de afaceri din străinătate, însă, în timp, acţiunile acestuia au a fost cumpărate de Ioan Muntoiu. Lucrurile au început ,,să scârţâie” cam de un an de zile. Oamenii care s-au angajat aici nu au semnat nici un contract de muncă! Altcineva a semnat în locul lor! La fel cum s-a întâmplat şi la momentul plecării lor din firmă! Nici o foaie de lichidare, nimic! Când primeau salariile nu semnau nici un stat de plată (cunoscutul fluturaş) că au primit sau nu banii prea mult munciţi. Lista angajaţilor ce nu au primit salariile pe perioade şi de trei luni este: Nicolae Vlădoiu – directorul Globol.Ro, angajat la această firmă de aproximativ 9 ani, Gheorghe Pătru – angajat de 6 ani, Claudiu Szebin – angajat de 3 ani (el a lucrat încă de la deschiderea firmei însă a fost plecat pe o perioadă de 2 ani), Marius Grilă – angajat de 7 ani, Petre Dumitraşcu – angajat de 6 ani, Marian Leşean – a lucrat 1 an, Florin Hadăr, Andreea Frânc, Aurel Şchiop – angajat de 3 ani, Simona Albean – angajată de 2 ani şi Mihaela Băra – angajată de 4 ani. Aşadar majoritatea lucrează de ceva timp, fapt pentru care patronul le-a câştigat încrederea. Au fost împreună la bine şi la rău, formându-se în timp un colectiv de nădejde. Ioan Virgil Muntoiu, patronul Globol.Ro, nu a plătit salariile şi pe perioade de 3 luni, pentru fiecare angajat menţionat mai sus, suma medie ajungând la 2000 de lei/persoană. „Am lucrat atâta timp pentru el şi sunt extrem de supărat şi dezamăgit că nu am primit salariul pe lunile iulie şi august. Când am văzut că nu face decât să mă manipuleze mi-am dat demisia. De precizat, nici la angajare nici pe foaia de lichidare nu am semnat nimic. Nu am primit niciodată copie de pe cartea sau contractul de muncă. Ulterior am fost la ITM unde am depus o sesizare, explicând pe larg situaţia. Se poate verifica, numărul dosarului fiind 871″, a declarat Florin Hadăr, care a lucrat în funcţia de agent livrări la Globol.Ro. Banii ce îi are de luat de la fostul patron reprezintă suma de 1900 de lei. A fost de mai multe ori la acesta, încercând să-şi ia dreptul, însă nu a plecat decât cu promisiuni şi cu buzunarele tot goale. Partea proastă este că nu e singurul angajat aflat în această situaţie. În ultimile luni, majoritatea şi-au dat demisia, şi au intentat procese, pentru că lucrurile s-au degradat tot mai mult.  De multe ori numărul de ore ale angajaţilor erau cu mult depăşite şi neplătite. Contactaţi cei de la ITM, ne-au răpuns că datele cerute sunt confidenţiale, prin urmare instituţia nu ne poate confirma şi nici infirma existenţa unor reclamaţii cu privire la unitatea menţionată mai sus. Banii de salarii erau scoşi din bancă de către angajator, conform surselor noastre, însă nu ajungeau la angajaţi. Ei erau folosiţi să acopere datoriile personale ale patronului. În vreme de declin financiar, cu toţii avem nevoie de salariu, dezamăgirea fiind enormă când în loc de bani primim vorbe goale. Am încercat să-l contactăm telefonic pe Muntoiu – patronul firmei, însă nu am reuşit. Unul din angajaţi a lucrat la negru, iar numele lui îl vom ţine anonim, pentru protecţie personală. Perioada nu a fost una scurtă, ci de mai bine de un an de zile. Concluzia: managerul a vrut voit să falimenteze firma pentru a băga sume importante de bani în buzunar. Plan ce a fost dus, evident, cu succes la capăt. Iar autorităţile nu se prea deranjează să rezolve această situaţie. Şi, în plus, cine sunt aceşti oameni ca să îi ajute? Doar nişte simpli muncitori, care au vrut să-şi câştige banii cinstit!
Anul acesta s-a modificat legea privind Codul muncii: „primirea la muncă a persoanelor fără încheierea unui contract individual de muncă, potrivit art. 16, alin. 1, cu amendă de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoană identificată, fără a depăşi valoarea cumulată de 100.000 lei”. Prin această modificare s-a dublat minimul amenzii contravenţionale, precedenta reglementare stabilind ca sancţiune amenda de la 1.500 la 2.000 lei. Un număr de 284 de persoane au fost identificate în primele 10 luni ale anului 2009, ce desfăşurau activităţi fără contract individual de muncă la 143 de angajatori. Pentru aceste fapte, inspectorii din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Sibiu au aplicat amenzi contravenţionale în cuantum de 443.500 lei. Szombatfalvi – Torok Francisc, directorul coordonator în cadrul ITM Sibiu menţionează într-unul din comunicatele puse la dispoziţie presei că potrivit Memorandumului de Înţelegere din 23 iunie 2009 între Comunitatea Europeană şi România, Consiliul Uniunii Europene a adoptat o decizie privind alocarea pentru România a unei asistenţe financiare pe termen mediu în valoare de 5 miliarde de euro, eliberarea fiecarei tranşe de împrumut urmând să se facă pe baza implementării satisfăcătoare a programului economic al Guvenrului României. Programul economic include şi măsuri de reformă structurală, una dintre măsurile avute în mod special în vedere fiind soluţionarea problemei muncii nedeclarate.
În perioada 07 – 09 octombrie 2009, Inspecţia Muncii Bucureşti a organizat „Campania Naţională privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată”, în domeniile silvicultură, exploatare forestieră şi prelucrarea lemnului. Obiectivul campaniei a fost: identificarea angajatorilor care folosesc personal cu încălcarea dispoziţiilor art. 16 din Codul muncii şi adoptarea măsurilor care se impun pentru respectarea de către angajatorii care au ca obiect de activitate în aceste domenii; identificarea angajatorilor care utilizează munca copiilor şi a tinerilor; diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatori care au ca obiect de activitate unul sau mai multe din aceste domenii de activitate, a prevederilor legale menţionate; creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a lucrătorilor în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relaţiilor de muncă. Inspectorii de muncă din cadrul compartimentului control relaţii de muncă au verificat un număr de 8 angajatori unde îşi desfăşoară activitatea un număr de 178 de salariaţi. În urma controalelor nu au fost identificate persoane care lucrau fără forme legale de angajare. Un numpr de 50 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi 17 avertismente s-au dispus în urma controalelor.
Un număr de 9.930 societăţi comerciale şi 105.733 contracte individuale de muncă active se aflau până la data de 30 noiembrie în evidenţa Inspecoratului Teritorial de Muncă Sibiu. Un număr de 3.615 contracte individuale de muncă au fost înregistrate aici până la această dată şi au fost încetate un număr de 4.133 contracte. Un număr de 58.915 carnete de muncă sunt păstrate şi completate la sediul ITM Sibiu şi sunt vizate şi certificate înregistrările în 65.718 carnete de muncă ce se găsesc la societăţile ce au primit aprobare pentru păstrarea şi completarea acestora la sediu. Un număr de 22.779 carnete de muncă din evidenţa ITM Sibiu au fost predate către Casa Judeţeană de Pensii Sibiu, până la 30 noiembrie. Mai multe controale au fost efectuate în cadrul „Campaniei naţionale privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă fără forme legale”, pe raza întregul judeţ. Un număr de 70 de societăţi comerciale au fost verificate în cadrul acestor controale, unde au fost identificaţi 13 angajatori care practicau muncă fără forme legale, acestora aplicându-li-se amenzi în valoare totală de 33.000 lei. Au fost depistate 22 persoane care nu aveau nici o formă de angajare, din care 4 erau femei. În luna noiembrie a început din iniţiativa Inspecţiei Muncii, Campania Naţională de identificare a cazurilor de muncă nedeclarată în unităţile care desfăşoară activitate în staţiunile montane, prilej cu care au fost controlate 6 societăţi. Inspectorii ITM Sibiu în vederea verificării modului în care se respectă prevederile legislaţiei muncii în domeniul relaţiilor de muncă, în cursul lunii noiembrie au efectuat un număr de 183 controale, prilej cu care au fost dispuse 1.037 măsuri şi au fost aplicate 283 de sancţiuni contravenţionale, din care 42 amenzi în valoare totală de 119.000 lei şi 241 avertismente. Modul de negociere şi garantare în plată a salariului minim brut pe ţară, în vederea menţinerii unui trai decent al personalului angajat şi pentru asigurarea unei protecţii reale în domeniul salarial a fost verificat şi au fost constatate încălcări ale legii cu privire la aceste aspecte. Un număr de 3 angajatori şi-au anunţat intenţia de a efectua concedieri colective numai luna trecută. Ca urmare a acestui demers s-a preconizat a fi disponibilizaţi un număr de 94 de salariaţi. Un număr de 59 de inspecţii fiscale s-au efectuat luna trecută în urma cărora rezultatele s-au concretizat atât în regularizarea evidenţelor contabile cât şi recuperarea sumelor datorate cu titlu de comision sau de majorări de întârziere. Recuperarea acestor debite s-a efectuat de către compartimentul relaţii de muncă, cât şi de cel de executare silită care a acţionat în baza titlurilor executorii rezultate din efectuarea acestor inspecţii fiscale. Inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Securitate şi Sănătate în muncă au efectuat în perioada raportată  202 controale la un număr de 194 de unităţi economice din judeţul Sibiu cu tematici adecvate sectoarelor economice. Un număr de 755 de abateri de la prevederile normelor de securitate şi sănătate a muncpp s-au constatat şi au fost oprite din funcţionare 145 echipamente de muncă şi sistată activitatea la 15 locuri de muncă. Un număr de 645 sancţiuni contravenionale s-au aplicat pentru aceste abateri, cu o valoare totală de 108.000 lei, din care 624 avertismente şi 21 amenzi contravenţionale. S-au dispus măsuri în vederea înlăturării deficienţelor constatate. Un număr de 9 evenimente din care 5 cu incapacitate temporară de muncă s-au înregistrat luna trecută. Trei dintre ele au fost soldate cu deces şi un accident de muncă urmat de invaliditate. Au fost avizate dosarele de cercetare întocmite de agenţii economici pentru 5 accidente de muncă cu incapacitate temporară de muncă şi o invaliditate.
Un număr de 14.722 de şomeri, din care 6.422 femei se aflaă înscrişi în evidenţele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sibiu la sfârşitul lunii noiembrie. Rata şomajului înregistra până la această perioada valoare de 7,9%. Numărul şomerilor a crescut cu 598 persoane mai mult faţă de sfârşitul lunii anterioare, rata şomajului înregistrând o creştere cu 0,3 puncte procentuale. În profil teritorial, pe primul loc privind şomerii înregistraţi se află Sibiul cu un număr de 6.893 persoane, fiind urmat de Mediaş, Avrig, Agnita, Dumbrăveni şi Cisnădie. Din punctul de vedere al repartizării pe categorii socio-profesionale datele statistice indică un număr de 10.196 muncitori, 3.231 persoane cu studii medii şi 1.295 persoane cu studii superioare. Din totalul şomerilor 10.484 sunt beneficiari de indemnizaţii şi 4.238 sunt şomeri neindemnizaţi, iar din punctul de vedere al  grupelor de vârstă cele mai multe persoane (3.967) au între 40-50 ani, urmează apoi grupa de vârstă 30-40 ani cu 3.959 şomeri înregistraţi, în timp ce cei mai puţini şomeri (833) au peste 55 ani; de asemenea, din punct de vedere al mediului de provenienţă 8.649 aparţin mediului urban în timp ce 6.073 provin din mediul rural. Un număr de 439 persoane au fost încadrate în muncă prin măsurile active implementate de agenţie, din care 249 şomeri s-au angaajt ca urmare a acordării serviciilor de mediere a muncii realizate de agenţiile locale din cadrul AJOFM Sibiu, luna trecută. 11 persoane s-au angajat în urma acestor acţiuni iar alţi 57 de şomeri s-au încadrat ca urmare a absolvirii cursurilor de formare profesională. De asemenea 90 de şomeri au beneificat de alocaţii pentru că s-au încadrat în muncă înainte de expirarea şomajului. Alţi 2 şomeri au fost anajaţi prin ocuparea temporară a forţei de muncă în lucrări publice de interes comunitar, 8 persoane au ocupat un loc de muncă prin măsurile destinate stimulării mobilităţii forţei de muncă şi 22 absolvenţi de instituţii de învăţământ au beneficiat de prima de încadrare în muncă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>