Colimator

LEGEA, PENTRU UNII MUMA, PENTRU ALTII CIUMA

 Cum al nostru Teatru Naţional din Sibiu are directorul subordonat direct primarului Iohannis, am trecut peste articol, fiindcă eram deja...

 Cum al nostru Teatru Naţional din Sibiu are directorul subordonat direct primarului Iohannis, am trecut peste articol, fiindcă eram deja saturaţi de veşnicele măreţe realizări culturale sibiene ale teatrului, de parcă alte ramuri ale culturii n-ar mai avea valoare în Sibiu. Dar ne-a sărit în ochi numele lui Chiriac. O clipă ne-a trecut prin minte că l-au făcut ministru al culturii după atâtea « glorioase rezultate » pe care şi le tot asumă de ani buni şi pe bani…şi mai buni ( !), dar, nici vorbă, era doar membru într-o comisie de evaluare a unui confrate, atenţie stimaţi cititori !- singurul mătrăşit dintre directorii subordonaţi ministrului culturii, directorul general Cristian Ioan de la Teatrul Naţional din Tg. Mureş. Conform relatărilor autorului articolului, mătrăşeala îi venea acestuia de la onorabilul domn Costache Chiriac :

« Singurul director de instituţie respins, Cristian Ioan de la Tg. Mureş, a depus vineri după-amiază contestaţia în care afirmă că directorul de la Sibiu, Constantin Chiriac, nu avea ce să caute în comisie, fiindu-i duşman mai vechi.  Cei doi se pare că se duşmănesc din cauza actriţei Anca Florea (“Îngerul necesar”, “După ea”), pe care Chiriac i-ar fi “furat-o” mai demult lui Ioan. »

Şi uite-aşa am aflat că cei doi se duşmăneau şi Chiriac i-a făcut-o lui Ioan : l-a dat jos ! Hmm ! Urâtă treabă, între doi colegi !

Citind noi toate astea şi altele la fel prin alte cotidiane, căci scandalul a fost mare şi acum a ajuns în justiţie cu Cristian Ioan, ministrul Iorgulescu şi directorul sibian Chiriac, cu tot, am devenit interesaţi de modul în care ministrul culturii  şi cultelor şi-a evaluat supuşii directori de teatre dramatice.

Şi am aflat că, ministrul Iorgulescu Adrian  a dat un Ordin – OMCC nr.2019/ 2008 prin care a organizat evaluarea performanţelor manageriale şi a modului de îndeplinire a prevederilor contractului de management de către directorii instituţiilor de cultură din subordinea ministerului, întemeiat pe prevederile Ordonanţei Guvernului nr.26/2005 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.114/2006. Nu vrem să vă plictisim cu date tehnice de legislaţie, ci vrem să aflăm cum a ajuns « maestrul  Nilă » să-şi evalueze un coleg director de teatru. Şi am aflat din Regulamentul aprobat prin OMCC amintit, că, fiecare comisie de evaluare este alcătuită din cinci membri desemnaţi în conformitate cu prevederile art.4 alin.2 şi 3 din OG nr.26/2005 cu modificările şi completările ulterioare.

Dar iată ce dispoziţii cuprinde art.4 din OG 26/2005 modificată:

„Art. 4. – (1) Evaluarea candidaţilor şi a proiectelor de management prezentate de aceştia se face de comisii organizate la nivelul autorităţilor publice în subordinea sau, după caz, în coordonarea cărora funcţionează instituţiile publice de cultură.

(2) Cel puţin două treimi din numărul membrilor comisiilor prevăzute la alin. (1) trebuie să fie specialişti sau personalităţi culturale de prestigiu, în domeniile în care îşi desfăşoară activitatea instituţiile publice de cultură pentru care se organizează concursul.

(3) Membrii comisiilor nu trebuie să se afle în raporturi contractuale sau de serviciu cu ordonatorul principal de credite, ori cu instituţia publică pentru care se organizează concursul.”

Chiar dacă nu a fost vorba de concurs, ci de evaluarea rezulatelor unei perioade de activitate, ministerul culturii şi cultelor a aplicat corect prevederile actului normativ în vigoare cu privire la managementul instituţiilor publice de cultură prin numirea în comisiile de evaluare în proporţie de 2/3 a unor persoane pe care le-a considerat după criterii proprii personalităţi culturale, respectiv specialişti de prestigiu în cultură. Deci sibianul Chiriac a fost considerat o astfel de personaliate sau specialist de prestigiu în cultură, de către ministrul Iorgulescu, încât acesta l-a desemnat să-i evalueze slujbaşii de la conducerea teatrelor naţionale. Nu ne ocupăm în acest articol de criteriile care au stat la baza numirii lui Chiriac în această comisie, nici de duşmănia lui faţă de Cristian Ioan, ci de cu totul altceva, pentru că ne-a cam apucat râsu-plânsu’ văzând, prin comparaţie, ce se întâmplă la Sibiu cu evaluările managerilor de instituţii publice de cultură.

Să vă explicăm cum e cu evaluările « culturale » la Primăria şi Consiliul Local Sibiu. Văzând domn’ primarele Iohannis cum stă treaba cu evaluările la ministerul culturii şi mai fiind el tras de mânecă ba de o directoare demisionară de la teatru, ba de un ziar sau altul mai rele de gură şi de scriitură, a ajuns la concluzia OG nr.26 pe care trebuia să o aplice din 2005, că n-are încotro şi trebuie să-şi evalueze subordonatul director general de teatru naţional sibian, chiar dacă acesta era şi vicepreşedinte al Asociaţiei Sibiu CCE 2007 şi preşedinte al mult discutatei Fundaţii « Democraţie prin cultură » şi actor « de geniu », şi…şi…şi…Pe lângă el, mai avea un director de instituţie publică de evaluat, pe maestrul Dragoman Ovidiu, manager de ani şi ani al cunoscutei Case de Cultură a Municipiului Sibiu – mai pe înţelesul tuturor, instituţia prin care Primăria dă banii pentru cultură pe diferite proiecte…şi pe diferite criterii…şi pe ciudate sume, numai de primar şi mâna lui dreaptă economică Bândescu, ştiute.

S-a trecut la fapte. La propunerea Serviciului de Resurse Umane al Primăriei (ce treabă or avea aceştia cu cultura ?!), condus din câte ştim de venerabilul domn Nistor Adrian, unchi al mai tânarului secretar al municipiului Sibiu , Nistor Dorin, s-a iniţiat o hotărâre de numire a unei comisii de evaluare a performanţelor manageriale ale celor doi subordonaţi directori culturali ai lui Iohannis. Doar că, fără a învăţa nimic din modul în care mai marii organizatori în cultură din această ţară – şi am numit Ministerul Culturii şi Cultelor – au desemnat comisia de evaluare, Consiliul Local din Sibiu a aprobat  Hotărârea nr.264 din data de 24 iulie 2008, prin care a numit o comisie plină ochi de «specialişti în cultură» :

- Fritzmann Mariana Susana – consilier în Consiliul Local al Municipiului Sibiu;

- Hermann Gerold – consilier în Consiliul Local al Municipiului Sibiu;

- Mihăilescu Gabriela – director Admnistraţie Locală;

- Bîndescu Viorica – director economic;

- Nicula Carmen – şef Serviciu dezvoltare economică şi relaţii externe.

Am vrea să aflăm şi noi unde sunt, domnule Primar şi onorat Consiliu Local Sibiu cele 2/3 specialişti sau personalităţi culturale de prestigiu ?? Aşa respectaţi dvs. prevederile legale în fosta capitală culturală europeană ??

Păi, hai să-i luăm la rând pe cei din comisie. Doamna Fritzmann este preşedinta Comisiei pentru activitaţi ştiinţifice, învăţământ, sănătate, cultură, protecţie socială, sportive, de agrement şi tineret a Consiliului Local Sibiu…de ani de zile. Dar asta nu îi conferă şi calitatea de specialistă de prestigiu în cultură. Domnul Gerold Hermann e director la Liceul Brukenthal, profesor de…chimie( !)… dar, e drept, a tot fost membru în Consiliul de Administraţie al Teatrului Naţional Radu Stanca, calitate în care e «mai aproape»  de Chiriac, ceea ce nu e deloc bine într-o astfel de evaluare… Doamna director Mihăilescu se ocupă de administraţie – cu multă competenţă, din câte ştim, dar nu de cultură… Directorul executiv economic Bândescu Viorica o fi şi dumneaei aproapiată de Chiriac pentru că a fost subordonată acestuia – el fiind vicepreşedinte în cadrul Asociaţiei Sibiu CCE 2007, ea fiind secretar al Asociaţiei. Poate acum îşi ia revanşa, mai ştii ? Dar nici ea nu e specialist în cultură. Mai rămâne doamna Carmen Nicula – Şef serviciu dezvoltare economică şi relaţii externe, la bază profesoară de germană, care nici ea nu le prea are cu specializarea în cultură decât tangenţial, când participă la premiere şi spectacole în calitate de invitat de la Primărie.

De fapt, dacă stăm strâmb şi analizăm drept, credem că asta-i legătura celor din comisie, cu cultura teatrală: participarea ca veşnici invitaţi la premierele Teatrului Naţional Radu Stanca.

Şi totuşi, cine din această comisie e competent să îl evalueaze pe actorul director general, doctor în artele spectacolului şi realizator cu drept de autor al Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu ? Răspunsul, îl ştim, din nefericire , cu toţii : NIMENI.

Şi atunci de ce a fost înfiinţată comisia, în această componenţă ? S-a temut primarul să invite adevărate personalităţi şi specialişti în cultură pe care îi are atât Sibiul cât şi întreaga ţară , care să verifice cu competenţă atât nivelul artistic cât şi – mai ales ! – cel al cheltuielilor cu spectacolele manageriate de directorul Chiriac? Sau i-a făcut «cineva» jocul acestuia, vrând să ne demonstreze că «nimeni nu-i ca el» ? Dacă ne amintim de dosarele Curţii de Conturi după controalele efectuate pe când Constantin Chiriac era director la Casa de Cultură a Studenţilor din Sibiu, rămase cu codiţe de milioane în sarcina de plată a acestuia  şi chiar de ultimul control al Curţii de Conturi din anul 2008, din care Chiriac a ieşit destul de şifonat, parcă-parcă începem să ne explicăm ce-i cu comisia asta «competentă». Nu ştim dacă au înţeles membrii comisiei că ei vor răspunde pentru evaluările lor de specialişti culturali…!

Ne întoarcem la începutul articolului nosru şi comparăm reglementările din O.G. nr.26/2005 modificată, potrivit căreia s-a înfinţat comisia  ministerială de evaluare a performanţelor manageriale ale directorilor instituţiilor publice de cultură, cu comisia inventată total pe lângă lege de către Consiliul Local Sibiu şi ne tot întrebăm, aşa ca românul necăjit:

De ce trebuie să fie legea pentru unii mumă şi pentru alţii ciumă??

Dan FLORESCU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>