Coruptie

Cum este jefuit statul român de firmele străine și intermediari în construcția de autostrăzi…

  Am vorbit zilele acestea, de cand sunt in Romania, cu mai multi jurnalisti si patroni de firme de constructii,...

 

Am vorbit zilele acestea, de cand sunt in Romania, cu mai multi jurnalisti si patroni de firme de constructii, inclusiv drumari, si e scandalos sa vezi cum se fura bani de la buget fara ca autoritatile competente sa faca ceva. Sa va dau un exemplu cu autostrazile, de unde veti intelege de ce Romania plateste mai mult pe km de autostrada ca Albania, care are aproape numai munti:

1. Statul Roman scoate la licitatie un segment de autostrada. Conditiile pe care le pune in caietul de sarcini, insa, sunt asa facute incat exclud din start firmele romanesti, permitand numai firmelor straine sa particile pe licitatii. Uneori se pun conditii astfel incat numai 2 3 firme sa se poata califica sa liciteze.

2. Licitatia este castigata de o firma straina (FS)  ca strainii nu-s corupti (sic) , care apoi subcontracteaza la o firma romaneasca (FR1). De obicei aceste firme sunt create pe loc, nu au nici un utilaj, si sunt facute doar pentru a mulge un adaus.

3. FR1 subcontracteaza la alta firma intermediara mai mica (FR2), cum e si cazul firmei lui Bebe Kovesi. Firmele acestea nu prea au nimic in comun cu drumurile, au alte sfere de activitate, unde de obicei “pierd” bani.

4. FR2 subcontracteaza la firmele propriu-zise de constructii (FR3), care au utilaje, muncitori, tot. Toate acestea sunt firme romanesti. Aceste firme fac, in fapt, autostrazile.

5. Cand FR3 termina lucrarea trimite avizul de plata la FR2, FR2 trimite la FR1, iar FR1 trimite la FS, care apoi il trimite statului sa-l plateasca.

5. Statul roman plateste FS, asa cum e contractul.

FS plateste FR1, asa cum e subcontractul.

FR1 plateste FR2, asa cum au subcontractul. De aici insa apar problemele. Pentru ca FR2 are alta sfera de activitate, banii pe care FR2 ii primeste de la FR1 pentru drumuri sunt platiti altundeva, unde deja FR2 avea pierderi. Ca urmare a acestui lucru, FR2 nu mai are bani sa plateasca FR3, firma care a facut lucrarea.

In felul acesta FR3, firma care a facut lucrarea, ramane cu banii blocati la FR2.

Uneori se intampla ca FR2, dupa ce a fost platita de FR1, sa intre in insolventa, si astfel sa nu mai plateasca FR3.

Alteori, FR2 vine la FR3 si ii spune ca ii da numai jumatate din bani, insa cu conditia sa semneze ca i-a primit pe toti, altfel nu primeste nimic. Patronul roman a FR3, care are de platit salarii, combustibil, taxe, etc, prefera sa primeasca si jumate din bani, decat sa nu primeasca nimic.

Ceva similar s-a intamplat si la autostrada Sibiu-Orastie. Cu mici modificari, insa, sistemul e acelasi peste tot.

Acum stau si ma intreb:

1. De ce statul nu a dat contractele direct la firmele romanesti sa faca drumurile, din moment ce aceste firme le fac oricum? Daca statul le-ar da direct, ar putea construi autostrazi cu pret mai mic.

2. De ce nici o autoritate nu a investigat acest sistem de inselaciune si escrocare din bugetul public? Va dati seama cate procente adauga fiecare firma intermediara la aceste contracte?

3. Toti politicienii se plang ca firmele straine nu platesc taxe in Romania, dar l-ati auzit pe vreo unul sa vorbeasca despre aceasta inselaciune la scara larga?

Aici e „marea coruptie”, care ar fi de competenta DNA, pentru ca din aceste contracte se scurg miliarde euro spre anumite buzunare. Dupa cum vedeti, insa, asemenea situatii nu sunt investigate, deoarece nu au impact mediatic.

Pentru DNA se pare ca „dosare cu potential” sunt cele care privesc fapte comise de cate un politician in urma cu 10 ani, cum ar fi folosirea masinii de serviciu in scop personal, nu miliardele de euro jefuite de la bugetul statului an de an.

                                                                                                                                 Chris Terhes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>