Puncte de vedere

Am primit de la Provident Financial România

În 18 septembrie, Justiţiarul sibian a publicat un articol care face referire la Provident Financial România cu titlul „Delfinul care...

În 18 septembrie, Justiţiarul sibian a publicat un articol care face referire la Provident Financial România cu titlul „Delfinul care se transformă în rechin“. Întrucât semnatara articolului, doamna Oana Ruba, s-a rezumat la a prelua un text de pe site-ul web al companiei noastre şi nu a luat legătura cu reprezentanţii companiei noastre pentru a solicita o poziţie înainte de publicarea articolului, dorim să facem câteva precizări.

Provident Financial România îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu toate legile în vigoare, fiind o instituţie financiară nebancară înregistrată în Registrul General al Băncii Naţionale a României. Compania este parte a grupului britanic International Personal Finance, care are aproape două milioane de clienţi în întreaga lume. Împrumutul la domiciliu se bazează pe un model de afaceri testat, fundamentat pe o experienţă de peste 125 de ani în Marea Britanie, ţara de unde provine acest model de afaceri.

Este adevărat că Provident se adresează şi oamenilor cu venituri moderate, care sunt adesea trecuţi cu vederea de alte instituţii financiare, însă nu pentru că nu ar îndeplini condiţiile de creditare, ci pentru că acestea în general nu împrumută sume mici (care la Provident pornesc de la 400 de lei). Clienţii Provident au acces la alte servicii de creditare, iar o parte din ei au împrumuturi şi la alte instituţii financiare. Pentru a putea obţine un împrumut, este absolut obligatoriu ca solicitanţii să facă dovada că locuiesc la adresa din buletin şi să prezinte un document (cum ar fi un fluturaş de salariu sau un cupon de pensie) care să certifice că au un venit stabil. Provident este un creditor responsabil care doreşte să evite supraîndatorarea clienţilor săi. Iată de ce aproape jumătate din solicitările de creditare sunt respinse.

Provident Financial îşi informează în mod transparent clienţii despre costurile împrumuturilor pe care le oferă. Costul total, inclusiv valoarea dobânzii anuale efective (DAE), sunt comunicate tuturor clienţilor înainte de semnarea contractului şi sunt menţionate clar în contractul de credit. Studiul la care face referire doamna Ruba, potrivit căruia peste 80% din clienţii Provident sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de serviciile oferite este adevărat, iar acesta reprezintă un nivel extrem de ridicat pentru industria financiară.

Este foarte important să facem diferenţa între dobândă şi dobânda anuală efectivă (DAE), întrucât DAE nu este relevantă pentru împrumuturile pe termen scurt (cazul împrumutului la domiciliu). Motivul ţine de formula de calcul a DAE, care conduce la valori cu atât mai mari cu cât perioada de rambursare este mai scurtă. Să luăm un exemplu: un prieten vă împrumută 100 de lei pentru o săptămână.  După o săptămână, îi înapoiaţi suma de 100 de lei şi, ca mulţumire pentru ajutor, îi cumpăraţi o sticlă de vin de 10 lei. Dintr-un calcul simplu rezultă un cost de 10%, dar DAE este de… 14.104%.

De altfel, această discrepanţă este ilustrată în materialul semnat de doamna Ruba: pentru un împrumut la domiciliu de 2.000 de lei, pe o perioadă de 39 de săptămâni, suma totală de returnat este de 3.354 de lei, însemnând o DAE de 337,31%. Pentru acelaşi împrumut solicitat pe o perioadă de 52 de săptămâni, suma totală de returnat ar fi 3.452,80 de lei, iar DAE 227,04%. Aşadar, DAE scade semnificativ odată cu prelungirea perioadei de creditare, deşi costurile propriu-zise cresc. Drept urmare, nu înţelegem decizia de a folosi această informaţie irelevantă în articol, cu atât mai mult cu cât este prezentată eronat, sub formă de dobândă, care pentru mulţi cititori este echivalentă cu costul împrumutului.

În ceea ce priveşte costul împrumuturilor pe care le oferim, este important de menţionat că una dintre principalele caracteristici ale împrumutului la domiciliu este aceea că banii sunt acordaţi în baza unui contract foarte transparent, clientul ştiind de la bun început care este costul total, cost care nu poate creşte.

Chiar dacă poate părea ridicat la prima vedere, costul împrumutului la domiciliu reflectă toate avantajele acestui serviciu: acordarea împrumutului şi încasarea ratelor săptămânale direct la domiciliul clientului. În plus, în cazul în care clientul întâmpină dificultăţi financiare, suma de rambursat este reeşalonată fără niciun cost suplimentar. De altfel, acesta este unul dintre principalele avantaje ale produselor pe care le oferim: costul este fix pe toată durata contractului, nu există penalităţi de întârziere.

Pentru a răspunde nevoilor şi aşteptărilor clienţilor noştri, la mijlocul lui 2008, Provident Financial România a dezvoltat un produs prin care le oferă clienţilor posibilitatea de a alege cum primesc şi cum restituie împrumutul: la domiciliu, prin intermediul reprezentanţilor, sau prin transfer bancar, în acest ultim caz costul împrumutului fiind considerabil mai mic.

Produsul este testat în acest moment în două sucursale, iar rezultatele iniţiale ne arată că cea mai mare parte a clienţilor noştri preferă serviciul rapid şi comod, la domiciliu, şi că înţeleg pe deplin costurile acestor servicii suplimentare.

În speranţa că veti publica aceste completari, rămânem la dispoziţia dumneavoastră pentru orice clarificare legată de produsele şi serviciile pe care le oferim şi vă rugăm să primiţi salutările noastre.

 

Vlad Şandru,

Manager Comunicare

Provident Financial Romania

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


*

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>